De gemeente Almelo, in samenwerking met ProRail, NS en andere partijen, onderzoekt mogelijkheden voor de vernieuwing van de stationsomgeving Almelo Centraal. Het ontwerpteam Keizer Koopmans, Bureau B+B en Sweco Ingenieurs is belast met het begeleiden van dit proces.
Het station van Almelo is een belangrijk plusstation met dagelijks tussen de 10.000 en 25.000 in- en uitstappers. Echter, het station voldoet al geruime tijd niet meer aan de moderne wensen en eisen, waardoor geplande ontwikkelingen worden belemmerd.
De gewenste vernieuwingen omvatten onder andere het verhogen van de capaciteit op het perron, het verkorten van looplijnen, en het creëren van een veiligere omgeving met betere overstapmogelijkheden naar bussen en P&R.
Almelo ambieert om het station een verbindende locatie te laten zijn tussen verschillende wijken en het stadscentrum. Wethouder Arjen Maathuis benadrukt de noodzaak van een makkelijk bereikbaar, veilig en comfortabel station voor alle reizigers.
Zowel Rover als het ROC van Twente steunen de studie-uitwerking en zijn optimistisch over de ontwikkelingen. De ambitie is om van Almelo een aantrekkelijke stad te maken waar wonen en werken plezierig is, met een goed functionerend OV-knooppunt als essentieel onderdeel.
Het plan om de stationsomgeving te transformeren tot een moderne spoorzone met ruimte voor recreatie, high tech bedrijven en woningen, wordt gezien als een nodige stap om Almelo klaar te stomen voor de toekomstige ontwikkelingen. Het onderzoek zal in de zomer van 2025 worden afgerond en dient als argument voor investeringen in station Almelo.